Het bekendste platform (na Alles Augmented natuurlijk 😉) voor AR insights is AR Insider. Ze volgen de trends, berichten daarover en bundelen deze met scherpe analyses in rapporten onder de vlag van ARtillery Intelligence. Die rapporten kosten zo tussen de $500-1500. Ik mocht voor een serie artikelen een aantal rapporten inzien en start met een artikel over het rapport ‘Mobile AR Strategies & Business Models’ uit 2019 . Mobile AR staat natuurlijk nog steeds in de kinderschoenen, maar op dit moment wordt er voornamelijk op de volgende drie manieren geld verdiend
- immersive advertising
- aankopen in apps
- AR as a service om b.v. content te creëren.
1. Mobile AR – Immersive advertising
Als we beginnen met advertising, hier is Snap natuurlijk heer en meester. Zij hebben gepionierd met de bekende AR Lenses en generen daar ‘Superbowl-sized’ bereik mee. Maar Facebook en Insta zijn inmiddels ook aardig ingelopen. Het unieke van AR lenses is dat ze dus voor awareness van een product kunnen zorgen maar eventueel later in de funnel ook voor conversie zorgen met b.v. try-ons. Meer en meer adverteerders zetten dan ook AR in voor campagnes of als stand alone activities. Volgens ARtillery Intelligence is dit in 2024 een markt van 8,02 miljard. Er zijn verschillende vormen van AR ads zoals search advertenties in de fysieke wereld b.v. Google Lens, AR ads in messaging apps, ads in AR games en in e-mail
2. Mobile AR – In App Aankopen
Pokémon GO (met Niantic als die andere pionier) is de grootste AR mainstream app en zij hebben in 4 jaar tijd 4 miljard verdient met aankopen in hun app. Ze blijven de game continu vernieuwen en nieuwe features uitbrengen waardoor gebruikers geld blijven uitgeven. Het zijn vooral titels met bekende IP (Intellectual property) zoals Pokémon of Harry Potter die het qua omzet heel goed doen want ook die tweede titel heeft in zijn eerste maand 12 miljoen opgeleverd.
3. Mobile AR – AR as a service
Omdat het AR-landschap verder groeit wordt de tooling/software ook steeds meer gedemocratiseerd. Merken en agencies/studio’s zoeken de juiste tools om AR experiences te creëren. Voorbeelden hiervan zijn de game engine Unity, Amazon Sumerian, Adobe Aero in de Creative Suite en webAR platform 8th Wall. Maar ook het digitaliseren van producten tot 3D content zoals een Shopify die dit aan de webshops op haar platform aanbiedt. En dan zijn er ook nog verschillende start-ups (zoals Niantic met 6D.ai, Scape, Ubiquity6) bezig zijn om een AR Cloud te ontwikkelen. Een soort van AR-internet als laag op de fysieke wereld en waar ze bedrijven toegang tot kunnen geven om hun AR experiences op te plaatsen.
Als je de 3 categorieën optelt heb je het over een markt van 3,988 miljard dollar (2019) die groeit tot 21 miljard in 2024. Kortom de industrie zit flink in de lift. Hier vind je het hele rapport.