Nreal Light

Nreal Light: de eerste AR-bril voor de consumentenmarkt

Apple en Facebook zijn er allebei mee bezig, maar de eerste (betaalbare) AR-bril komt van de Chinese start-up Nreal. Nreal heeft onlangs nog een investering van 40 miljoen dollar opgehaald en de Nreal Light is al te koop in Zuid Korea. Ze zijn daar een partnership met LG Uplus aangegaan en is in combinatie met een Samsung Galaxy Note 20 te koop voor $295,- (los $590,-) Ik kon daarom ook niet wachten om deze bril uit te proberen en mocht hem testen bij het AR-bureau Dutch Rose Media in Eindhoven.

Nreal Light AR glasses voor entertainment

Natuurlijk kennen we al de HoloLens en Magic Leap, maar die richten zich (uiteindelijk) op het bedrijfsleven. De Nreal Light is daarnaast een stuk kleiner, lijkt meer op een zonnebril en is gekoppeld aan een smartphone. Het besturingssysteem Nebula ondersteunt dan ook elke Android app. De bril zelf heeft een field of view van 52 graden, wat hetzelfde is als de HoloLens 2. Dit geeft aan hoe groot het oppervlak is waar virtuele content in te zien is t.o.v. van je totale blikveld. Het viel me dan ook echt gelijk op dat je een vrij groot virtueel beeldscherm in AR kan plaatsen en dat de video onwijs scherp is. Ik zie daar ook echt een goede eerste use-case, namelijk een breedbeeld altijd bij je en die overal kunnen plaatsen.

Dutch Rose Media heeft samen met Vodafone de Nreal developer edition aangeschaft voor onderzoek in de 5G Hub Eindhoven. Ze testen nu op een lokaal 5G network op de High Tech Campus hoe goed je volumetric video (3d-video) met de bril kan streamen. Het is dan ook niet geheel toevallig dat zij de bril hebben gekregen als oprichter van 4DR Studios (zie ook mijn vorige nieuwsbrief).

De bril heeft sensoren waarmee hij oppervlaktes herkent en op deze manier heb ik zelf ook al een aantal 3D-video’s zoals music clips bekeken. Daarnaast zit er bij de developer edition een soort van pointer waarmee je navigeert en ook een virtuele kat kan laten spelen. De demo’s waren vooral gericht op entertainment en ik denk dat daar ook zijn kracht ligt. Gezien het feit dat we zo veel video content consumeren denk ik dat de Nreal daar in eerste instantie echt waarde gaat bieden. In Zuid Korea waren er in de eerste 30 dagen al 1.000 verkocht tweette Nreal, maar die tweet hebben ze gedelete. Aangezien Deutsche Telekom ook een partner van Nreal is heb ik T-Mobile gemaild, maar zij gaven aan dat ze de bril kennen maar geen uitspraken kunnen doen of de bril in hun assortiment komt. Bij een telefoon zou ik hem best kopen, los denk nog niet. Maar dus nog even afwachten of en wanneer de Nreal in Nederland komt.

  1. Pingback: 9 Augmented reality trends voor 2021 – het internet verschuift naar onze camera – Alles Augmented

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *