Als je de laatste maanden techsites of Twitter hebt gelezen dan kon je niet om het m-woord heen. Ik geloof zeker in volledig virtuele werelden, maar het mooie en krachtige van AR vind ik juist dat het zorgt dat men ook bezig is met de mensen en wereld om zich heen. Ik was dan ook al groot fan van Niantic (maker van o.a. Pokémon Go) maar toen ik dit blog van John Hanke (CEO) las nog meer. Wat een mooie visie. Hij claimt de term ‘real world metaverse’. We believe we can use technology to lean into the ‘reality’ of augmented reality — encouraging everyone, ourselves included, to stand up, walk outside, and connect with people and the world around us. Technology should be used to make these core human experiences better — not to replace them.
Met Niantic zijn ze al heel lang bezig om van de wereld een grote gedeelde AR map/experience te maken met verschillende ‘augmented reality channels’. Nu nog Pokemon Go of de Transformers, maar het kan van alles zijn. “Reality channels are a way of seeing the world that will power more activities that entertain, educate, guide, explain, and assist us” Ze hebben onlangs dan ook het 3D scan platform Scaniverse gekocht om de wereld nog beter te scannen zodat hun AR perfect blendt in de fysieke wereld. En Dan Morris als lead developer relation “gestolen” van Oculus die andere virtuele werelden bouwer. En ze zijn niet enige die gelooft in de power van 3D werelden want Epic (van Fortnite en Unreal) heeft 3D platform Sketchfab gekoch en NVIDIA heeft Blender toegevoegd aan hun Omniverse platform.
Ook Snapchat legt met updates van Snap Map de fundering voor hun AR cloud als onderdeel van de real world metaverse. Met My Places kunnen gebruikers nieuwe locaties en events ontdekken, terugvinden, in checken, opslaan en delen. Op deze manier kunnen relevante locatie gebonden AR Lenses en AR shares van vrienden ontdekt worden. En ze hebben onlangs de bitmoji avatar ge-update naar een 3D avatar die je allerlei dingen kan laten doen. Gebruikers kunnen dan makkelijk met hun 3D bitmoji van alles mee maken in de the real world metaverse.