Deze zomer staat bol van de grote sport-events zoals de Olympische spelen, het EK voetbal en de Formule 1-race in Zandvoort. De fans zullen hier naar toeleven, in extase zijn en er nog lang van nagenieten. Dit zijn momenten bij uitstek waar merken een rol kunnen spelen om die fan-experience te versterken met (branded) augmented reality-content en experiences.
AR-content zorgt er met beleving en interactiviteit voor dat de fan onderdeel wordt van hun favoriete team, speler of sporter en door het deelbare karakter kan een fan zijn support ook online uitdragen. Hieronder zal ik de verschillende kansen voor merken uiteenzetten.
1. Faciliteer branded fandom
Fan zijn betekent een team of club onvoorwaardelijk steunen en dat vooral ook aan iedereen laten zien. De kleuren op het hart dragen. Dit doen fans natuurlijk met shirts, petten en vlaggen en virtueel is dit niet anders. Met AR wordt het gezicht of lichaam van de fan getrackt en wordt er een virtuele jersey of pet aangetrokken of wordt de fan virtueel geschminkt. En alsof dat nog niet genoeg is, is het ook mogelijk om met AR een fan midden in het stadion te zetten of zicht te laten omringen door zijn favoriete sporters. Wat beide gedeeld kan worden op social zoals de voorbeelden van Paris Saint-Germain en Unibet op Snapchat hieronder.
Die zogeheten face tracking kan ook gebruikt worden om games mee te spelen. Het gezicht wordt zo een controller waarmee elke sport of een andere leuke branded game beoefend kan worden zoals deze voorbeelden van de Miami Dolphins of van Bayern München.
2. Verrijk de kijkervaring thuis
Zodra de wedstrijd begint, gebeurt er van alles op het scherm, maar ook rond het scherm kunnen merken de kijkervaring verrijken. Er kan extra informatie over het team of de sport te zien zijn of statistieken van de wedstrijd. Onderstaand voorbeeld van Red Bull geeft live het volledige parcours weer met extra informatie in AR.
Naast informatie kunnen sporters zelf ook voor of tijdens de wedstrijd in de kamer van een fan staan. Sporters kunnen opgenomen worden als 3D-video waardoor een video in AR echt in 3D te bekijken is. De sporters staan zo echt voor hun neus zoals onderstaand voorbeeld van Pepsi en Lays met een Messi en Pogba die thuis bij de fan aan het hooghouden zijn, Siert Vos van Ziggo Sports die een voorbeschouwing doet, of deze NFL spelers die tijdens de Super Bowl allerlei gekke dansjes bij een fan in huis doen en goed te sharen zijn.
Waar eerder de fans in het stadion geplaatst werden, kan het stadion of de kleedkamer ook in huis gehaald worden via een zogeheten AR-portal. Een fan loopt met zijn telefoon een virtuele deur door en waant zich in het stadion van de wedstrijd zoals onderstaande portal van de NBA en van de NFL.
3. Maak van elk object een branded fan-experience
Het stadion zelf kan ook een fan-experience in AR bieden. Gebouwen worden dan volledig gemapt zodat de AR experience naadloos aansluit op de fysieke wereld. Deze experience van AT&T x Samsung is daar een geweldig voorbeeld van. Dit is wel een vrij grootse beleving, maar in principe kan elk object, dus ook de producten van merken, de basis zijn voor zo’n AR-experience. Elke verpakking van een product kan een AR ervaring triggeren zoals deze game op een Red Bull blikje of een NHL ijshockey wedstrijd op een sixpack.
4. Maak van het dragen en kopen van merchandise een beleving
Een AR-portal kan niet alleen toegang bieden tot het stadion, maar ook tot de fanshop zodat fans thuis kunnen shoppen om hun favoriete team nog beter te kunnen supporten. En met de steeds betere tracking binnen de AR platformen van o.a Snapchat kan sport merchandise direct gepast worden. En dat is ook het mooie van AR: het begeeft zich in alle fases van de customer journey, van awareness tot conversie want deze producten kunnen met één druk op de knop ook direct in de webshop gekocht worden.
Virtuele merchandise wordt zeker niet alleen gebruikt om het fysieke product aan te schaffen, maar ook steeds vaker om virtueel te dragen en te showen. Gucci die bijvoorbeeld zijn sneakers ‘Gucci Virtual 25’ alleen virtueel te koop heeft. Maar ook Snapchat die zowel met Ralph Lauren als Levis speciale outfits heeft voor hun Bitmoji’s en die dan met body tracking ook nog eens te dragen zijn. Dit zou ook perfect kunnen werken voor merchandise. En het is trouwens ook leuk om de mascotte van het land, club op deze manier in AR te worden en te besturen.
5. Maak de sportende fan beter en de sportervaring leuker
3D-video, dat al eerder werd aangehaald, kan ook perfect gebruikt worden om de skills van sporters thuis of op het sportveld over te brengen op fans. Als iemand zo goed wilt worden als zijn held kan de fan al zijn signature moves in een branded AR-experience bekijken. Of misschien wel die ene omhaal of die save van die keeper van een bepaald EK. Verizon heeft bijvoorbeeld een app (kan ook in webAR) gemaakt met moves van golfers in AR.
Dat zogenaamde body tracking in AR wordt niet alleen gebruikt voor fun en shopping, maar ook om sportmoves te tracken. Op die manier kan een spelelement toegevoegd worden aan bijvoorbeeld een work-out. Deze Snapchat Lenses van Nike kunnen bijvoorbeeld het aantal squats tellen, maar ook via bewegingen een spel spelen, zoals het springen over horden.
Kortom, de mogelijkheden voor merken om deze sportzomer een rol te spelen in de fan-experience, zijn eindeloos. Niet alleen om de voorpret mee aan te jagen, ook om de wedstrijdspanning te verrijken en het vooral ook shareable te maken. Bij PLAYAR denken we graag met bureaus en merken mee en kunnen er altijd meer over vertellen. Voor nu alvast een hele goede sportzomer gewenst!