snap statue

Het EK was een voetbal- én AR-spektakel

Het EK is nog in volle gang en adverteerders maken gretig gebruik van augmented reality om de fans te bereiken. Met toffe experiences waarmee ze hun favoriete team kunnen supporten met vlaggen en kleuren in AR. Zoals wij bij PLAYAR voor Coca Cola en Gilette hebben ontwikkeld (zie onderstaande video), met het haar van Engeland speler Jack Grealish of een selfie kunnen maken met hun favoriete spelers. Deze spelers zijn vaak in 3D video opgenomen waardoor je naast een selfie ook de spelers overal in AR kan plaatsen. Zoals met de KNVB Oranje app die ik al eerder deelde, een Belgische speler op een hamburger van MCDonalds en een motivational speech van Engelse Youtuber Niko Omilana als hologram.

En naast het delen van foto’s en video’s werden we als supporter ook aan het werk gezet door een bal in AR hoog te houden zoals deze experience van Adidas en deze experience van Coca Cola in Polen. Heel tof. Snapchat is in Engeland een samenwerking aangegaan met de organisatie Kugali Media om de zwarte voetballer te eren met virtuele standbeelden aangezien er van de 200 standbeelden in Engeland geen één van een zwarte voetballer is.