SWOCC (Stichting Wetenschappelijk Onderzoek Commerciële Communicatie ) heeft een wetenschappelijke publicatie geschreven over de ‘Mogelijkheden en meerwaarde van augmented reality voor merkcommunicatie’. Een goed verdiepend stuk dat voor “begunstigers” beschikbaar is gesteld. Veel van de onderzoeken die aangehaald worden in de publicatie zijn naar mijn inziens aardig gedateerd. De mogelijkheden van AR hebben juist de laatste jaren een enorme vlucht genomen. Maar desalniettemin een goed naslagwerk.
Het effect van augmented reality
Volgens de publicatie kan AR worden ingedeeld in 5 verschillende categorieën namelijk shopping, gaming, entertainment, informatie en social media. En kan daarnaast in verschillende fases (bewustwording, overweging, aankoop en na de aankoop) van de customer journey een rol spelen. Uit verschillende onderzoeken blijkt dat als consumenten AR gebruiken dit een positief effect heeft op merkattitude en aankoopintentie. Doordat een AR app voor een hogere mate van realisme (spatial presence) en personalisering zorgt, zijn consumenten over het algemeen positiever over AR apps ten opzichte van apps zonder AR. Daarnaast vinden consumenten een AR ervaring leuker en nuttiger dan een ervaring zonder AR. De gehele publicatie is hier te vinden.