Nu we wereldwijd in lockdown zitten neemt het gebruik van AR-filters enorm toe. Social media is één van de manieren hoe we nog met elkaar verbonden zijn en waar we aan zelfexpressie doen zoals het delen van make-up creaties. En de definitie van wat make-up is vervaagt steeds meer. 3D-makeup artist Ines Alpha die eerder AR-filters voor Dior maakte zegt dat make-up iets is wat je gezicht transformeert of het nu fysiek of virtueel is.
Butterfly Pretty AR filter
We zien bijvoorbeeld nu vele celebs zoals Kylie Jenner en Dua Lipa die de Butterfly Pretty filter delen van virtuele make-up artist Sophie Katirai. Zij denkt dat AR werkt als een mood filter en ons wat meer opvrolijkt in deze nare tijden. Maar het gaat soms wel verder dan slechts ontsnappen aan de werkelijk. Uit onderzoek onder plastisch chirurgen blijkt dat 55% van de patiënten bij hun iets laat doen om beter op selfies te kunnen staan.
Beauty brands en AR
Toch ziet makeup artist Cécile Paravin kansen voor merken om mensen te laten experimenteren met hun fysieke dan wel virtuele indentiteit. Bijvoorbeeld zoals L’Oreal die eerder al AR start-up Modiface kocht en nuhet eerste beauty-merk is dat partnert met Snap Camera. Ze lanceren 8 branded Lenses van Garnier, Lancôme, L’Oréal Paris en Maybelline die je kan gebruiken in je video-calls met Skype of Zoom of in livestreams.
Visual: Teen Vogue