AR Advertising

AR advertising wordt een markt van 8 miljard omzet

AR advertising is om dit moment de meest lucratieve toepassing van AR met een totale omzet van 1,41 miljard dollar. En naar verwachting wordt is dat 8,02 miljard dollar in 2024. Ik ben daarom in het rapport ‘AR  Advertising Deep Dive – the landscape’ van ARtillery Intelligence gedoken. Meer en meer adverteerders zien het potentieel van AR advertising. Omdat het zowel voor in de funnel (awareness) als aan het einde (aankoop) impact heeft. Daarnaast komt een brand experience in AR veel meer tot leven en biedt het meer interactie dan bijvoorbeeld een banner.

Het AR advertising landschap – de social platformen

De grootste spelers zijn op dit moment Facebook en Snapchat met het betaald promoten en distribueren van AR-experiences. Het grootste deel van de totale omzet in AR advertising wordt ook verdiend met Lenses/Camera Effects. Waarbij Snap op dit moment een adverteerder het meest te bieden heeft, maar Facebook heeft natuurlijk naast hun news feed ook nog het onbenutte potentieel van Instagram, Messenger en Portal. Bij Snapchat zijn er dagelijks 180 miljoen gebruikers die AR Lenses inzetten. Sommige zelfs 30 keer per dag! Tijdens de laatste Super Bowl werden de NFL Lenses 303 miljoen keer bekeken, dat is 3x meer dan de wedstrijd zelf.

Maar Facebook komt er aan met hun Camera Effects die zo’n miljard keer per jaar bekeken worden. Zij hebben natuurlijk Snapchat (Lens Studio) gevolgd en ook hun eigen AR studio genaamd Spark AR opgezet. Vooral zoals eerder aangegeven is het adverteren in de news feed erg krachtig. De launching campaign van brillenmerk Michael Kors zag bijvoorbeeld een lift van 14% in aankopen toen de AR-campagne liep. Op het gebied van dit soort ‘Try before you buy’ experiences liggen er natuurlijk ook heel veel kansen bij Instagram waar e-commerce een steeds belangrijker onderdeel van het platform wordt. Dus het is wachten tot Instagram AR advertising mogelijk gaat maken.

De toekomst van AR advertising

En natuurlijk hebben we de social reus TikTok gemist. Die gaan dit jaar ook in Europa hun branded effects beschikbaar maken voor adverteerders en partners. Daarnaast gaat WebAR een steeds grote rol spelen in AR advertising omdat er wereldwijd veel meer gebruikers toegang hebben tot webAR dan tot één van de sociale platformen. En gaan we nieuwe advertentie formats zien binnen e-mail (met bijvoorbeeld een bedrijf als Movable Ink), messaging en in games (Unity bereikt bijvoorbeeld 1,7 miljard mensen met hun ad network). En tot slot moeten we natuurlijk de gigant Google en visual search niet vergeten. Dus met je camera op de wereld gericht en informatie (en dus ook advertenties) te zien krijgen. Pinterest, Amazon en Snapchat zijn daar ook mee bezig. 

Kortom de mogelijkheden zijn eindeloos en de impact wordt alleen maar groter. Als je iets met online advertising doet kan je AR niet meer negeren. AR Advertising is here to stay.

Visual: Vertebrae